A gyerekekkel való kapcsolódás néha nehézkes lehet. Legtöbbször akkor fordul ez elő, amikor a kicsi valamit nem ért. Esetleg ha szeretne valamit megcsinálni, de nem sikerül neki. Ezekben a helyzetekben sokszor azon kapjuk magunkat szülőként, hogy dühbe gurulunk, türelmetlenné, idegessé válunk. Végül még az is előfordulhat, hogy a gyerekkel veszekedni, kiabálni kezdünk. Ezeknél azonban sokkal jobb módszereket is alkalmazhatunk, ha a konfliktusos helyzeteket szeretnénk csökkenteni.
A NAPOM napirend tervező tábla tervezésénél elsődleges fontosságú volt a szülő-gyerek közötti kommunikáció segítése. Szerettük volna, hogy egyszerűen és egyértelműen taníthassuk a gyermekünket arra, amit még nem ért, és lehetőséget adjunk neki, hogy kifejezze, amit mondani szeretne. Ezért a tábla felső részén 3 egyszerűen forgatható kereket helyeztünk el.
1. A HÉT NAPJAI
Kisgyermekkorban nagyon nehéz megérteni, hogy a vasárnap után újra a hétfő következik, és az egész hét kezdődik előről. A klasszikus naptárak elrendezése ennek a felismerését még nehezebbé teszi. Ezért a NAPOM táblánkra a “Hétkereket” óvodapedagógusok bevonásával terveztük meg, így biztosak lehetünk benne, hogy a kör forma segít megérteni a gyerekeknek a folytonosságot, ami a hét napjainak egymásutániságában rejlik.
Az illusztrációk egy bokor életszakaszainak (mag, csírázás, lombosodás, virágzás, termés, lombhullatás) bemutatása által a természet körforgásával is párhuzamba állítják ezt a természetes ismétlődést. Így remek alkalmat teremtenek arra, hogy az évszakok változásáról, vagy akár az új élet kialakulásáról, növekedésről és elmúlásról beszélgessünk a legkisebbekkel is.
2. AZ IDŐJÁRÁS
Az öltözködés mindig nehéz terep, elinduláskor sokkal jellemzőbbek az ellenállások, veszekedések, legfőképp egy dackorszakos kisgyerek esetében.
Ha indulás előtt a NAPOM táblán közösen kiválasztjuk az aznapi időjárást, és az öltözködési szabályokat időről időre újra átbeszéljük, akkor az indulást körülvevő stresszhelyzetek minimálisra csökkenthetők. Legalábbis ami az öltözködést illeti. 🙂
A szabályok kialakításánál érdemes minden időjáráshoz kevés, de világos elvárást támasztani: például esős időben kötelező az esőkabát, ha fúj a szél, sapkát kell húzni, erős napsütésben naptejet használunk, ha esik a hó, csizma-kabát-sapka-sál… Természetesen a szabályokat mindig a család működéséhez és az évszakhoz kell igazítani, hogy valóban segítség legyen a mindennapokban.
3. A HANGULATOK
A NAPOM napirendtervező tábla egyedülálló módon arra is lehetőséget nyújt, hogy a gyermekünkkel akár szavak nélkül is kommunikálhassunk arról, hogy éppen milyen kedve van. Ez nagy segítség lehet azokban a helyzetekben, amikor a gyerek maga sem tudja, hogy mit érez. Ekkor nagyon hatásos eszköz lehet, ha a szülő segít megérteni és nevesíteni az érzéseket. A rajzok a legkisebbeknek is segítenek, amikor a pici még nem tudja elmondani szavakkal, hogy éppen mi bántja, de a rajzon felismeri az érzelmet, és meg tudja mutatni nekünk.
A kerék segítségével segíthetünk felismerni a gyerekünknek, hogy mikor nyűgös a fáradtság miatt. Ugyanígy, ő is jelezheti nekünk, ha már szeretne ágyba bújni. Megmutathatja, hogy megütötte magát, és fáj valami, vagy szomorkodik valami miatt, ami történt. Segíthetünk neki megérteni a különbséget a düh és a szomorúság között, és eszközöket taníthatunk neki arra, hogyan küzdjön meg ezekkel az érzésekkel. Arról is beszélgethetünk vele, hogy mitől van feldobva, vagy visszajelezhetjük neki, hogy milyen az, amikor nyugodt és békés.